Boekrecensie: Licht

Gepubliceerd op 21 januari 2024 om 17:00

"Licht" is een diepgaand werk waarin fotohistoricus Róman Kienjet veertien Nederlandse fotografen en beeldmakers interviewt, waardoor lezers een fascinerende kijk krijgen op de wereld van autonome fotografie. Het boek belicht niet alleen het eindresultaat van hun werk, maar werpt ook een scherp licht op het proces van creatie, artistieke keuzes, en de evolutie van de Nederlandse fotografie vanaf de Tweede Wereldoorlog tot heden.

Bertien van Manen's voorkeur voor een eenvoudig en betaalbaar compactcameraatje wordt onthuld, wat haar benadering van fotografie kenmerkt. Erwin Olaf's diepe interesse in lichaamstaal komt naar voren, waardoor lezers inzicht krijgen in de emotionele lagen van zijn werk. Koos Breukel deelt zijn criteria voor het selecteren van degenen die hij portretteert, waardoor er een intrigerend beeld ontstaat van het besluitvormingsproces achter zijn indrukwekkende portretten.

Wat "Licht" echt onderscheidt, is dat het niet slechts een catalogus van kunstwerken is, maar eerder een boek dat de nadruk legt op de reis naar creatie. Het biedt verhelderende inzichten in de wereld van autonome fotografie, waarbij het niet alleen gaat om het eindproduct, maar ook om de artistieke groei, de uitdagingen onderweg en de keuzes die bijdragen aan het uiteindelijke meesterwerk. Het boek belicht tevens de rol van materialen zoals emulsie en licht, waardoor lezers een dieper begrip krijgen van de technische aspecten van fotografie.

In "Licht" weeft Kienjet de gesprekken met de fotografen samen tot een boeiend verhaal dat niet alleen de kunstenaars eert, maar ook de bredere context van de Nederlandse fotografie onderzoekt. Het resultaat is een waardevol werk dat niet alleen liefhebbers van fotografie zal aanspreken, maar ook degenen die geïnteresseerd zijn in de creatieve processen en de evolutie van kunst door de jaren heen.

radiouitzending >>

boek >>